Hybride met sleurhut

Zoals eerder geschreven zou ik nog een verslag maken met het rijden met een Toyota Hybride Rav 4 met een caravan Burstner Belcanto er achter.

De auto met sleurhut


Na een jaar gereden te hebben met de Hybride Toyota wat mij uitstekend is bevallen kwam dit jaar een caravan in beeld.
Men gaat dan zoeken op internet je gaat nog meer test lezen en bekijken op fora zoeken of de auto geschikt is voor een caravan het antwoord JA dus. Als je de tests leest en bekijkt dan heeft iedere tester wel iets van dit kan anders ik zou dat zo wel willen, dan moet je er zelf eentje bouwen denk ik dan. Ook ik heb wel kleine dingen waarvan ik denk kan wel iets anders meer verder hij rijd fijn.
Op de de site van Caravantrekker zag ik een goede test staan en heb deze aandachtig gelezen. Naar aanschaf van de caravan via via hem opgehaald bij de stalling waar de vorige eigenaar hem had staan.
Je hebt in het verleden wel eens met een aanhanger gereden en jaren op de vrachtwagen gereden ook met aanhanger dan heb je wel een beetje het idee hoe je met de lengte van je voertuig en caravan kunt omgaan maar het heeft zo zijn beperking. Het was de eerste keer kijken of je alles goed hebt aangesloten en of de spiegels optimaal staan dat is even uitzoeken desnoods onderweg ergens stoppen om de spiegels bij te stellen.
Ook moet je iets meer rekening houden met de breedte van de caravan als je naar de kant moet voor een tegenligger op smalle wegen maar dit went snel. Wij hadden al een plaats geregeld op een camping waar we de caravan neer konden zetten voor een seizoen. Op de plaats gezet en eerst alles maar eens uit alle opbergruimtes gehaald voortent, zonneluifel windscherm grondzeilen opvouwbare kastjes ect. Er kwam meer uit dan we verwachten en alles in prima staat voortent splinternieuw. Intussen hebben we de voortent ervoor gehad de zonneluifel en de rest getest en de caravan is weer gekeurd.
Maar terug naar het rijden met de caravan achter de RAV 4 dit ging prima het eerste gedeelte van onze trip ging naar Goldscheuer in Duitsland voor het bezoeken van een touwtrek toernooi.



Gewone wegen en autobaan prima te doen met deze combinatie wel wennen aan de bewegingen die de auto en caravan maken als je inhaalt of wordt ingehaald. Gemiddeld 90 km per uur gereden soms iets sneller afhankelijk van het verkeer.

Ook heuvel op en heuvel af prima te doen gebruik gemaakt van de adaptieve cruise control beetje mee spelen werkt perfect. Daarna door gereden naar Slovenië net aan de ander kant van de Karawankentunnel Kranjska Gora. Daar oud collega’s begeleid als volgauto bij het fietsen. Ook in de bergen heeft de auto zich prima gehouden power genoeg. Na de vertrek van de oud collega’s nog een beetje genoten van de rust en een paar dagen later de caravan weer aangekoppeld om naar ons volgende doel te gaan. We zijn naar Spielberg gereden om naar de F1 te gaan hadden al een camping geregeld 300m van het circuit.
Op de terug weg weer door de Karawankentunnel gereden en dan heb je van die beroeps chauffeurs die denken dat ze moeten drukken met hun trailer toeteren en grootlicht erop omdat er zo’n sleurhut voor hun rijd die iets langzamer rijd dan zij willen. Door veel kilometers te maken krijg je veel informatie hoe de combinatie zich gedraagt en in welke situatie hij dit of dat doet. Soms wil de autonav dat je afslaat of niet en denk je stom ding, we hadden wel een stel paar goede kaarten met de hoofdwegen en je hebt de hoofdroute wel in je opgenomen maar af en toe twijfel ach we zien wel waar we uitkomen als we maar bij de Red Bull Ring komen. We hebben een paar prachtige dagen gehad op de camping en de auto niet gebruikt.
Maandag’s na de F1 de caravan weer aangekoppeld en op weg naar ons volgende doel, Mauthausen om daar het voormalige concentratie kamp te bezoeken. Ook nu kom je over wegen die erg leuk zijn om te rijden maar niet om hard te rijden met de caravan erachter, gewoon rustig rijden en iedereen die drukker is moet er maar voorbij rijden maar dat gaat niet altijd op de smalle wegen met heuvels en vele bochtjes.

Op deze trip de auto doet zijn werk en de sleurhut loopt er netjes achteraan. Bij het begin van onze trip hebben we alles wat we niet nodig waren oa de vele grondzeilen ect eruit gehaald en de rest goed verdeeld over de caravan om hem zo stabiel mogelijk te maken zodat hij goed loopt achter de auto.
Normaal gaan veel mensen hun caravan wegen voor aanvang van de reis. Niet gedaan want we hadden het hoogst noodzakelijke bij ons en er zit geen zware apparatuur in de caravan bv airco en voor je 1500 kilo hebt, ook de kogeldruk was prima in orde die wel een keer nagekeken. Na ons bezoek aan Mauthausen weer naar huis gereden met een tussenstop midden Duitsland je hebt tenslotte alle tijd.

Van binnenuit naar de vrijheid kijken
Het Nederlandse monument het is even zoeken aan de binnenzijde staan de namen van de Nederlanders die bekent zijn

De laatste camping lag een paar kilometer van de autobaan af en was te bereiken via een bochtige weg heuvel op en af maar leuk om te rijden. Het laatste stuk van onze laatste overnachting in Duitsland naar de camping in Nederland gaat grotendeels via de autobaan en verloopt voorspoedig nog een keer tanken en een bakkie doen onderweg.
Het verbruik is mij meegevallen tijdens onze trip met de caravan, wij hebben 3300km gereden en met volle tank vertrokken en weer afgetank bij terugkomst gem heeft de auto bijna 1 op10 gelopen daar zitten alle kilometers in niet slecht voor deze combinatie. Enkele mensen waren verbaast dat de auto hybride was en nog zoveel kilo mocht trekken officieel 1650kg maar iets iets minder is beter volgens de deskundigen. Tot slot het was een leuke ervaring om met deze combinatie op weg te zijn en het smaakt naar meer.

De belevenissen van een droadnagel dee wal is van hoes is